Khamis, 22 Mei 2014

13 Tips Elak Radiasi daripada Laptop

Sekarang ni..boleh kata semua Orang ada laptop..tambah-tambah "student" kan?..dah ada laptop mesti ada yang terpaksa  habiskan 7-8 jam sehari dek kerana bekerja. Kalau "student" maybe dengan assignmentnya manakala remaja pula ada yang menghabiskan masa lebih dari tu kerana FB, Skype, Twitter, Game dan banyak lagi..Sebenarnya laptop pun ada radiasinya tanpa kita sedar..Tapi jangan risau disini ada 13 Tips Elak Radiasi daripada Laptop.



1. Pasang filter pada monitor komputer anda untuk menahan radiasi agar tidak sampai ke mata.

2. Pilih monitor yang berbentuk LCD/LED.

3. Jarak mata minimal 50-100 cm ke monitor komputer.

4. Usahakan monitor sejajar dengan mata anda. Jangan terlalu rendah dan jangan terlalu tinggi.

5. Aturlah warna pada layar monitor sehingga enak dipandang mata. Jangan terlalu terang kerana dapat menyebabkan mata anda menjadi silau. Juga jangan terlalu gelap,karena akan menyebabkan mata anda bekerja terlalu keras sehingga membuat mata menjadi cepat kering.

6. Atur screen refresh rate menjadi 75 htz. Caranya jika anda pakai windows XP klik kanan pada desktop-properties-setting-advanced-monitor, lihat kolom screen refresh rate, atur menjadi 75 htz.

7. Sesering mungkin kedipkan mata untuk merangsang kelenjar airmata mengeluarkan air mata yang berfungsi membuat mata menjadi basah dan lembab.

8. Pakailah kacamata khusus yang bisa dipakai pada saat menggunakan komputer.

9. Setelah penggunaan komputer dalam jangka waktu yang lama, rehatkan mata minimum 15 minit. Usahakan untuk melihat objek yang berwarna hijau seperti pokok atau daun daunan. Kerana menurut pakar, warna hijau mampu membuat mata kembali segar.

10. Banyakkan memakan makanan yang mengandungi vitamin A seperti lobak, dan selalulah berjumpa doktor untuk memeriksa mata. 

11. Jangan terlalu lama menggunakan jaringan wireless, hotspot, modem, wifi. Kerana bahayanya sama saja kita menggunakan HP.

12. Gunakan selalu bateri pada saat menggunakan laptop untuk mengurangi radiasi yang berlebihan.

13. Jangan gunakan laptop ketika sedang di cas, kerana radiasi akan semakin meningkat.

*****

ADDITIONAL :
>Tips no 10
● kalau dah dewasa boleh je telan CAROTOMAX dari Shaklee yang kaya dengan vitamin A yang sangat bagus untuk mata.



komen:











Macam mana nak dapat Carotomax?? Contact sini ye..:))

Faizah Zain
Shaklee Independent Distributor 887424
sms/whatssup 013-2995854

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Free Auto Malaysia Backlinks