Ahad, 28 April 2013

Masalah Perut Buncit Suami Tiada Lagi..

Bukan wanita sahaja, ramai juga lelaki yang sudah berkahwin mengalami masalah perut buncit. Ada pelbagai faktor penyumbang masalah perut buncit ni. Tapi sebab utama adalah pengumpulan lemak berlebihan pada bahagian perut. Ada yang mengatakan perut buncit lambang "kemakmuran" atau "prosperity". Mungkin kot sebab kalau rezeki lebih..makan pun kekadang jadi berlebihan juga. Di sini sebenarnya saya nak share testimoni dari Puan Mariana Mahathir tentang kegembiraannya apabila masalah perut buncit suaminya tiada lagi..bak bukit yang ditarah rata..Tapi sebelum tu jom tengok faktor-faktor penyumbang perut buncit ni.



Banyak penyumbang perut buncit ni.



Apa sebab perut buncit??
  • makanan dan minuman yang salah dan tidak seimbang. Pengambilan gula dan makanan yang karbohidrat dengan indeks glisemik yang tinggi secara berlebihan seperti roti putih, biskut, mee, makanan segera, nasi dan lain-lain lagi. Begitu juga dengan pengambilan minuman manis dan bergula tinggi. Makanan ini akan meningkatkan paras insulin dalam darah yang menyebabkan pengumpulan lemak dalam abdomen yang banyak. Insulin adalah hormon yang meransang pengumpulan lemak berlebihan dan menyebabkan perut buncit. Selalunya perut buncit juga berkait dengan masalah kolesterol berlebihan. Perut akan buncit apabila seseorang terus tidur selepas makan. Perut akan menjadi buncit kerana proses penghadaman tidak dapat berfungsi dengan baik semasa tidur dan glukosa yang terhasil dari penghadaman akan terus disimpan sebagai lemak dalam abdomen. Pengambilan alkohol atau arak juga adalah punca kepada perut buncit. Ini adalah kerana alkohol ini menganggu enzim serta fungsi metabolisma dalam hati dan juga menyebabkan pengumpulan lemak berlebihan dalam abdomen. Selain itu, meminum alkohol akan memaksa hati bekerja lebih keras untuk menyingkirkan alkohol dan pada masa sama proses menyaring gula akan tertangguh. 
  • stress yang tidak terkawal juga mampu mengganggu aktiviti semula jadi tubuh termasuklah hormon dan sistem penghadamannya. Stress menyebabkan berlaku ketidak seimbangan hormon kerana apabila seseorang stress maka paras hormon kortisolnya akan meningkat dan ini memberi kesan menurunkan hormon testosteron, thyroid dan hormon tumbesaran. Kekurangan hormon-hormon ini menyebabkan pengumpulan lemak dalam abdomen yang menyebabkan perut menjadi buncit.
  • merokok atau penggunaan tembakau boleh menganggu dan menjejaskan aktiviti penghadaman. Sikap suka merokok selepas makan akan menyebabkan perut buncit dan mudah berasa kembung kerana penghadaman terganggu. 
  • tidak aktif secara fizikal samada kurang bersenam atau mengamalkan cara hidup yang terlalu banyak berehat. Otot yang tidak aktif akan kehilangan tona nya dan menyebabkan ia menjadi lembik dan lemah. Otot yang lemah tidak akan membakar kalori dengan baik dan menyebabkan pengumpulan lemak berlebihan terutama dalam abdomen. 
  • perubahan hormon akibat penuaan (bagi wanita ia berlaku ketika menopaus) . Keadaan ini menyebabkan pengeluaran hormon seks estrogen berkurangan sekali gus membawa kepada pengumpulan lemak pada perut. Lelaki mendapat masalah ‘andropaus’ akibat penurunan hormon testosteron, dan diantara tanda-tanda andropaus adalah perut buncit. Dengan bertambahnya usia, penghasilan hormon dehidroepiandrosteron (DHEA) mulai berkurangan. 

(sumber :doknorm.blogspot.com)


Pengambilan Omegaguard (99% omega-3) dalam mengawal perut buncit



  • Omega-3 dan penurunan kolestrol "jahat" (LDL) dan memperlahan pemendapan kolestrol


Omega 3 menurunkan paras trigliserida , kolesterol ‘jahat’ iaitu LDL dan menaikkan paras kolesterol ‘baik’ iaitu HDL. Kajian di barat menunjukkan ikan yang berlemak seperti ikan salmon, tuna, sardin, makerel dan trout mempunyai kandungan omega 3 yang amat tinggi. Secara teorinya saintis berpendapat, omega 3 akan memperlahankan pemendapan kolesterol pada dinding saluran darah dan mengurangkan ‘inflamasi’ mikro di seluruh tubuh manusia. Oleh kerana itu pemakanan ikan setiap hari amat digalakkan sebagai sebahagian dari cara pemakanan yang sihat yang boleh menurunkan paras kolesterol.


(sumber :doknorm.blogspot.com)

  • Omega-3 mengawal tindakbalas badan terhadap hormon leptin
♥ Leptin adalah hormon yang dihasilkan oleh sel lemak, berinteraksi dengan bahagian otak yang mengawal rasa lapar dan kenyang.
♥ Leptin yang bermutasi menyebabkan seseorang itu sering berasa lapar. Keadaan ini menjadi penyebab kepada obesiti.
♥ Leptin tidak dapat berfungsi dengan baik apabila seseorang mengalami obesiti, lalu menjadikan tubuh kita tidak menerima isyarat dari leptin dengan baik. Malangnya ia menjadikan seseorang itu lebih rasa nak makan apabila keadaan ini berlaku. Omega-3 mengawal hormon leptin ini secara tidak langsung membantu seseorang itu daripada makan secara berlebihan.

(sumber: vitaminsemulajadi.com)


Testimoni Puan Marina Mahathir

Selepas 3 bulan masalah perut buncit suaminya dapat diatasi.

klik untuk besarkan imej.
Jika ingin mendapatkan OMEGAGUARD anda boleh hubungi saya :

Faizah Zain|Shaklee Independent Distributor 887424| sms/call 013-2995854

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Free Auto Malaysia Backlinks