Isnin, 18 Mac 2013

Tips turunkan berat badan - Pinggan dan Hidangan Biar Kontras

Satu kajian yang dibuat oleh sepasukan penyelidik dari Georgia mendapati bahawa warna turut membantu dalam proses menurunkan berat badan. Tips turunkan berat badan yang belum pernah saya dengar ni adalah pinggan dan hidangan biar kontras di antara satu sama lain.

Warna turut membantu proses menurunkan berat badan.

Dengan membeli pinggan yang berwarna-warni dan menyajikannya setiap kali hendak makan, anda akan kurang 200 kalori dalam setiap hidangan iaitu berat badan anda akan hilang 2lb lebih sebulan. Mengapa perkara ini terjadi?

Kesan akan lebih efektif jika alas meja sama dengan warna pinggan.

Penyelidik mendapati bahawa jika anda menghidangkan makanan di atas pinggan yang mempunyai warna yang kontras (contohnya kentang lenyek di atas pinggan biru) anda akan makan makanan yang dihidangkan kurang sehingga 10% daripada apa yang anda akan makan jika menggunakan pinggan yang sama warna dengan makanan yang dihidangkan. 


Kesan akan lebih efektif jika alas meja anda sepadan dengan warna pinggan yang anda gunakan untuk makan.

Saintis menamakan fenomena ini sebagai ilusi Delboeuf, yang menunjukkan bahawa persepsi kita terhadap saiz objek dipengaruhi oleh tempat ia diletakkan samada di atas atau berhampiran sesuatu. Ini adalah salah satu tips yang bagus untuk menurunkan berat badan anda.

KAJIAN OLEH:
Pasukan Georgia Institute of Technology
Subjects 200 sukarelawan
Ujian Subjek diminta untuk berkhidmat makanan ke atas plat yang berlainan warna
Maklumat jstor.org


WEIGHT LOSS SET
Boleh cuba 3 produk terbaik dari kami. Cinch Shake Mix, Lecithin dan Herb-Lax. Gabungan pemecah, pembakar lemak dan penyahtoksin daripada bahan-bahan semulajadi oleh Shaklee.


Faizah Zain 
Shaklee Independent Distributor
sms 013-2995854


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Free Auto Malaysia Backlinks