Ahad, 15 Julai 2012

7 Panduan untuk Memilih Supplemen Berasaskan Soya

 







Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organik~ 

Kenapa Kacang soya mesti ditanam secara organik? Sebab kajian penanaman secara kimia (bukan organik) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan. Dan dari segi kajian sudah terbukti ada hubungkait antara kanser dan nitrat. Jadi amatlah penting pestisid, fungisid and herbisid tidak digunakan di sepanjang proses pembesaran Kacang soya ni.

Kacang soya tu mestilah Non GMO (tidak dihasilkan secara genetik)~ 

Kenapa Kacang soya mestilah "non genetic engineered"? Sebab secara umumnya Kacang soya yang dari jenis genetik ni adalah murah utk dihasilkan (ni lebih kurang vitamin sintetik..tak mahu yang sintetik pilihlah vitamin Shaklee) dan kebanyakkan syarikat akan mencari cara utk menjimatkan kos dan semestinya menggunakan Kacang soya yg dihasilkan secara genetik. Dr. Louis J. Pribyl, seorang Saintis dari Brazil menekankan berdasarkan kajiannya bahawa toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan.

Kacang soya tu mestilah mengandungi 9 asid amino perlu~ 

Inilah ciri yang amat penting. Badan memerlukan kesemua 9 asid amino ni untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi, enzim. Kalau salah satu asid amino ni hilang.sistem imun badan akan berkurangan 30% dan banyak fungsi badan akan terhenti atau dilambatkan. 
   
Dalam proses pembuatan "soy isolate", kacang soya mesti dibersihkan dgn air bukan dgn alkohol~ 

Alkohol tu haram di sisi Islam, memang awal-awal lagi kita kena tolak segala yang ada alkohol. Tapi kalau dicuci dgn alkohol ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga 88%! Sedangkan isoflavone itu diperlukan utk mengurangkan risiko kanser paru-paru dan lain-lain lagi. Isoflavones juga bermanfaat dalam penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.

Bahan anti-tiroid/"anti-growth substance" mesti disingkirkan~ 

Kacang soya yang mentah mengandungi bahan yang dipanggil "anti-growth" dan "anti-tyrosine" . Sedangkan kalau kekurangan bahan-bahan ni akan menyebabkan tekanan darah rendah, merendahkan suhu badan dan "restless leg syndrome". Cari jenama yang menggunakan proses pengekstrakan yang menyingkirkan bahan ini tetapi menyimpan soya dalam satu bentuk mentah supaya mengekalkan tahap tertinggi asid amino dan Isoflavones yang mana sangat sensitif pada haba.

Proses pembuatan  protein soya sebaiknya tanpa pemanasan~

Asid amino sangat sensitif dengan suhu yg panas. Dalam suatu kajian, protein yang dimasak menunjukkan 50% asid amino hilang .Kalau seseorang individu terus mengambil diet makanan yang kurang asid amino perlu  secara berterusan, perkembangan otak  dan penghasilan hormon-hormon atau tisu badan lain boleh menjadi lemah .

Isolate soya itu mesti ditambah dgn unsur calcium. Kenapa?~ 
Kajian melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Dan oleh yg demikian unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam  protein soya itu untuk meneutralkan kembali serbuk soya tu. Kebanyakan pengusaha/pengeluar protein tidak menambah kalsium secukupnya.

Yang pasti, Energizing Soy Protein  Hot.. Popular.. Marvellous..memenuhi semua kriteria-kriteria di atas!
 
 credit to Shafini Zain 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Free Auto Malaysia Backlinks