Sabtu, 14 Julai 2012

Alahan dan vitamin untuk alahan



Hari ni rasa terpanggil pulak nak bercerita tentang alahan dan vitamin untuk alahan. Mungkin ramai yang tak tahu tentang alahan dan penyebabnya.




Apakah Alahan????


Alahan terjadi apabila sistem imunisasi badan menjadi terlalu sensitif kepada satu atau lebih bahan dalam persekitaran yang biasa dan tidak membahayakan  seperti debunga,habuk malah makanan.

Alahan makanan

Boleh menyebabkan bibir, kerongkong, muka dan lidah menjadi bengkak/sembap selain perut meragam,muntah,kejang,ruam,ekzema dan lelah.

Contoh makanan yang sebabkan alahan adalah susu, soya,telur,kekacang,gandum,ikan dan kerang. Ia lebih kerap terjadi di kalangan kanak-kanak tetapi orang dewasa boleh juga alaminya.

Di antara makanan penyebab alahan.


Alahan serangga

Satu dalam setiap 10 orang alah kepada racun yang disuntik oleh lebah dan tebuan yang mengandungi alergen. Bagi mereka yang tidak alah kepada sengatan tersebut mungkin mengalami bengkak dan gatal-gatal kulit biasa selama beberapa jam.


Seseorang yang mengalami alahan serangga cenderung mempunyai ruam yang besar,mengalami bengkak dan gatal-gatal dari beberapa hari ke
minggu.

Bagaimanapun, tindak balas boleh bertukar kepada kejutan anafilaktik bagi sesetengah orang. Oleh itu, mereka yang sensitif kepada sengatan serangga perlu berjumpa doktor dan mendapatkan rawatan.



Satu dalam sepuluh orang alah kepada sengatan lebah.

Alahan ubat

Ia bukan satu fenomena biasa tetapi boleh menghasilkan satu tindak balas yang tidak menyelesakan malah mengancam nyawa.
Ubat-ubatan lain yang boleh menyebabkan tindak balas alahan adalah seperti : antibiotik,sulfa,antiepileptik dan insulin. Alahan penisilin misalnya boleh menyebabkan gejala-gejala seperti ruam yang ringan hingga kepada kejutan anafilaktik,dalam masa beberapa minit.



Alahan Kulit 
Sangat biasa terjadi kerana kulit saban hari terdedah kepada pelbagai jenis alergen dan terutamanya sangat sensitif disebabkan oleh sejumlah besar sel mast dan T yang terdapat di dalam tisu-tisu kulit.



Gejala: Bengkak, ruam, gatal-gatal dan kulit kemerah-merahan.

Alahan biasa yang dikenali sebagai dermatitis sentuhan disebabkan oleh tumbuh-tumbuhan, sesetengah bahan cucian, krim dan barang kemas. Ruam juga boleh disebabkan oleh ubat-ubatan serta makanan tertentu.

Tanda alahan pada bayi.




Testimoni

Ada pelanggan yang menghadapi alahan makin pulih setelah memakan vita-C..



Faizah Zain
SID 887424
sms 013-2995854



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Free Auto Malaysia Backlinks