Ahad, 30 September 2012

Minyak Ikan Tingkatkan Kemampuan Kanak-Kanak Membaca




Alam kanak-kanak adalah waktu untuk mereka belajar dan berkembang termasuk dalam kemampuan membacanya. Jika si kecil memiliki masalah membaca, cubalah memberikan omega-3 yang ada di dalam minyak ikan.


Kajian menunjukkan kanak-kanak yang tidak berapa mahir membaca akan mengalami peningkatan sebanyak 20 peratus dalam waktu 3 minggu setelah diberikan omega-3 dari minyak ikan.

Para ilmuwan dari Universiti Oxford  memberikan 600 mg asid lemak omega-3 untuk kanak-kanak yang berusia di antara 7-9 tahun setiap hari selama 16 minggu, dan didapati kemampuan membaca kanak-kanak ini telah meningkat.

"Hasil ini menunjukkan pengambilan omega-3 DHA meningkatkan kemahiran membaca dan membantu kanak-kanak yang ketinggalan dalam membaca setanding dengan kelompok sebaya mereka," ujar Dr Alex Richardson, peneliti senior dari "Centre for Evidence-Based Intervention" di Universiti Oxford di Dailymail, Isnin (10/9/2012).

Kajian yang dibiayai oleh DSM Nutritional Lipid ini dilakukan secara mandiri oleh Universiti Oxford.  Kelompok kanak-kanak yang awalnya memiliki kemampuan membaca yang rendah berjaya meningkatkan kemahiran membacanya setelah memakan omega-3 secara rutin.

Sementara itu Paul Montgomery, Professor di '"Psychosocial Intervention di Centre for Evidence-Based Intervention", Universiti Oxford telah membentangkan kajiannya sebelum ini bahawa omega-3 mampu membantu kanak-kanak dengan masalah seperti ADHD, gangguan disleksia dan koordinasi perkembangan.

Membaca adalah salah satu keperluan yang harus dikuasai oleh kanak-kanak, untuk mengasah kemampuannya latihan juga diperlukan. Jadi, selain memberikan omega-3 secara teratur, mereka juga perlu terus dilatih agar kemampuan membacanya terus meningkat.

Dipetik dari : http://health.detik.com

Ini pula keratan akhbar KOSMO 23 september 2012 tentang kepentingan Omega-3 pada kanak-kanak


Kalau nakkan omega-3 yang berkualiti dan benar-benar tulen boleh mengambil Omega-Guard Shaklee.

Biasanya ibu-ibu mengandung akan mengambil minyak ikan sebagai suplemen sepanjang kehamilan, dipercayai bahawa kandungan DHA dapat membina otak bayi di dalam kandungan. Bukan sahaja ibu mengandung di galakkan untuk mengambil Omega Guard malahan ibu-ibu yang menyusukan anak juga, kerana ianya dapat meningkatkan kandungan DHA dalam susu ibu secara tidak langsung membantu mempertingkatkan lagi kesihatan jantung dan memberi daya ingatan yang baik bagi ibu dan anak. Ianya bonus bagi sesiapa yang ingin menurunkan berat badan, kerana omega-3 membantu memecahkan lemak di dalam tubuh 


OmegaGuard turut membekalkan asid lemak omega-3 yang berpotensi ultratulen dengan spektrum penuh bergred farmaseutikal.

Penyelidikan menunjukkan bahawa paras asid lemak omega-3 yang tinggi dapat memperbaiki kesihatan kardiovaskular di samping membantu memelihara tekanan darah dan paras trigliserida yang normal.*

Ultratulen dan Bergred Farmaseutikal
OmegaGuard dihasilkan melalui suatu proses penyulingan proprietari tiga molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat di dalam kebanyakan jenis ikan.*

Minyak Ikan Terbaik Di Dunia

Mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain lagi. EPA menyihatkan jantung dan sendi anda manakala DHA pula penting bagi perkembangan dan fungsi otak.*

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Perhatian:
Sila dapatkan panduan pemakanan OmegaGuard untuk kanak-kanak, ibu mengandung mahupun dewasa daripada pengedar Shaklee anda yang sah!

======================================================
Jika berminat boleh
sms saya di 013-2995854
Faizah Zain
Shaklee Independent Distributor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Free Auto Malaysia Backlinks