Khamis, 18 Oktober 2012

Tak suka minum susu tapi nak elak Osteoporosis...Macam mana tu?

Osteoporosis akan bertambah teruk dari setahun ke setahun jika tidak dikawal.


Memang ramai yang tak berapa suka minum susu. Sesetengah tak suka rasa, sesetengah tak suka pada baunya. Ada juga yang tak pernah minum susu kecuali susu ibu. Macam-macam kan..:).Tapi kalau tak suka minum susu, ada banyak makanan yang kaya kandungan kalsium untuk kesihatan tulang kita dan untuk elak Osteoporosis. Cuma, yakinkah kita pengambilan susu atau makanan yang kaya kalsium tu bertepatan dengan keperluan tubuh kita?

Sebelum tu tahu tak apa itu Osteoporosis? Meh.. kita baca dulu pasal Osteoporosis, saya "copy" artikel dari Utusan Online ni dekat blog www.mamafaiz.com

Perbezaan di antara tulang yang sihat dan tulang yang alami Osteoporosis

=====================================================================

Osteoporosis adalah satu keadaan kehilangan tisu tulang, mengakibatkan tulang-tulang rapuh dan mudah patah. Ia biasa berlaku di kalangan mereka yang meningkat usia dan golongan wanita berikutan menopaus, bila badan tidak lagi dapat menggantikan tisu-tisu tulang yang lama dengan tisu baru yang lebih sihat. Apabila usia meningkat, anda juga akan mengalami kekurangan jumlah tisu-tisu tulang, menyebabkan tulang menipis. Tulang akan mudah jadi rapuh dan mudah patah, terutamanya tulang belakang, pergelangan tangan dan tulang pinggul.

Tulang adalah tisu hidup yang membaiki sendiri secara berterusan. Ia terdiri dari bahagian luar yang keras, mengandungi jaringan kolagen ( serat elastik yang kuat ) bahan mineral salur darah dan sum-sum tulang. Tulang yang sihat biasanya amat padat dan ruangan di antara tulang adalah kecil.Dalam kes osteoporosis, ruangan adalah besar, menjadikan tulang lemah dan kurang elastik.Perubahan pada paras hormon boleh memberi kesan ke atas kekuatan tulang. Sebagai contoh, hormon estrogen bagi wanita boleh mencegah osteoporosis. Selepas menopos, paras estrogen menurun, menyebabkan tulang menipis dengan cepat. Osteoporosis lebih kerap berlaku dan boleh menjadi lebih teruk.

Tanda dan Gejala
Osteoporosis mengambil masa beberapa tahun untuk berkembang. Gejala pada mulanya tidak begitu ketara pada peringkat awal dan boleh mengambil beberapa bulan dan tahun untuk muncul.Tanda osteoporosis termasuklah sakit sendi, sukar untuk berdiri lurus atau duduk atau kepatahan tulang tanpa hentaman atau hentakan. Apabila tulang menjadi nipis (rendah dalam jisim tulang) , perpecahan tulang pergelangan tangan, tulang pinggul atau tulang spinal (vertebra) lebih senang patah. Batuk atau bersin mungkin menyebabkan patah tulang dada (rib) atau berpotensi untuk tulang belakang reput.


Kepatahan tulang dalam usia lanjut boleh menjadi serius, kerana tulang tidak boleh membaiki diri sendiri dengan berkesan. Ini boleh menyebabkan kepada artritis dan mungkin menyebabkan kecacatan. Artikel tambahan:Masih belum terlambat untuk menyelamatkan masa depan anda walaupun anda sudah melebihi usia 30 tahun. Anggap tulang anda seperti akaun bank dan kalsium sebagai 'duit' yang disimpan di dalamnya. Tulang anda menyerap kalsium paling banyak sebelum umur 18 tahun dan inilah masanya akaun bank tulang anda akan mengumpulkan simpanan terbanyak. Lagi banyak anda simpan, lagi banyak anda akan ada apabila semakin tua.

=====================================================================

Dah baca kan artikel tu? Agak-agak lepas baca terfikir tak betapa pentingnya kita jaga kesihatan tulang kita sedari muda lagi.

Kalau tak suka minum susu, ambillah Vitamin Shaklee Osteomatrix sebab ia antara yang terbaik dan boleh digelar "Vitamin Osteoporosis". Selain berfungsi sebagai vitamin untuk tulang, ada banyak lagi fungsinya yang lain,

Tak kenal maka tak cinta!


Tahukah Anda?

1 tablet Ostematrix Shaklee bersamaan dengan 1 gelas susu kalsium tinggi, dan bersamaan jugak dengan 80 biji badam. Hebatkan! Osteomatrix ni.

Di bawah ini dikongsikan lagi fakta ringkas tentang Osteomatrix

fakta ringkas: OsteMatrix Membekalkan:
  • 1,000 mg (100% DV) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi
  • 400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya
  • 400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium
Kaplet bersalut yang mudah ditelan
  • Sajian harian hanyalah sebanyak empat kaplet. Untuk hasil yang lebih baik, ambil dua biji kaplet, dua kali sehari berserta makanan.

Ostematrix-Membantu Mengurangkan Risiko Osteoporosis
Kalsium dan Vitamin D yang mencukupi sepanjang hayat yang merupakan sebahagian daripada diet yang seimbang berupaya mengurangkan risiko osteoporosis. Sebagai tambahan bagi membina tulang dan gigi yang kuat, nutrisi yang terdapat di dalam OsteMatrix berupaya:
  • Membantu mengekalkan tekanan darah yang normal*
  • Membantu dalam pengecutan otot dan pelancaran saraf*
  • Menolong mengurangkan simptom-simptom senggugut seperti perut kembung, kekejangan, retensi air, mudah meradang dan kemurungan.*

Jika anda ingin kesihatan tulang terjamin boleh amalkan pengambilan Osteomatrix dari sekarang, mencegah lebih baik dari mengubati!

SMS ke 013-2995854 untuk pesanan atau pertanyaan atau like page www.facebook.com/OrganicSupplementShoppe

Faizah Zain
Shaklee Independent Distributor


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Free Auto Malaysia Backlinks