Rabu, 16 Januari 2013

Masalah alergi akibat sabun...kalau dibiarkan boleh melarat



Pernah tak kulit anda tetiba naik merah-merah, gatal-gatal dan naik biji-biji halus lepas basuh pinggan atau lepas guna sabun basuh baju. Memang sakit kalau jadi macam ni, tambah-tambah bila terkena air, biji-biji halus tu mengembang macam  berisi air. Tu, tandanya kulit anda alergi terhadap sabun.  Lama-kelamaan biji-biji halus tu boleh pecah, mengelupas dan kulit menjadi semakin kemerahan,  menipis dan makin terasa pedih.Makin lama kalau dibiarkan masalah ni akan bertambah teruk sehinggakan mengganggu aktiviti seharian anda.

Ada sesetengah individu yang amat sensetif terhadap detergen.

Sebab apa alergi terjadi?
Alergi tercetus disebabkan kegagalan kekebalan tubuh di mana tubuh seseorang menjadi hipersensitif dalam bereaksi secara imunologi terhadap bahan-bahan yang umumnya imunogenik (antigenik) atau dikatakan yang bersifat atopik. Dengan kata lain, tubuh manusia bereaksi berlebihan terhadap lingkungan atau bahan-bahan yang oleh tubuh dianggap asing dan berbahaya, padahal sebenarnya tidak untuk orang-orang yang tidak bersifat atopik. Bahan-bahan yang menyebabkan hipersensitivitas tersebut disebut alergen.

Apa yang boleh anda buat untuk elak alergi makin teruk?
  • Jagalah kebersihan alam sekitar, baik di dalam mahupun di luar rumah.Pastikan barang di dalam rumah ataupun bilik tidur dibesihkan untuk elak berkumpulnya debu sebagai rangsangan timbulnya reaksi alergi.Usahakan untuk tidak memelihara binatang di dalam rumah ataupun meletakkan kandang haiwan kesayangan di luar rumah anda.
  • Mandilah sekurang-kurangnya 2 kali sehari. usahakan mandi untuk sebelum pukul 7 malam. Pastikan tubuh anda bersih dari daki-daki yang boleh mencetuskan alergi.
  • Sabun dan syampu yang digunakan sebaiknya adalah sabun dan syampu untuk bayi. Dilarang sama sekali menggunakan pewarna rambut.
  • Jangan menggunakan pewangi bilik ataupun minyak wangi dan ubat nyamuk. Jika di rumah anda terdapat banyak nyamuk, gunakanlah raket anti nyamuk atau kelambu.
  • Gunakan tilam atau bantal dari span, bukan kekabu.
  • Elakkan menggunakan pakaian dari bahan wool, gunakanlah pakaian dari bahan kapas.
  • Penyaman udara (AC) boleh digunakan, tetapi tidak boleh terlalu sejuk dan tidak boleh lebih dari PK.24.00 '
  • Awasi setiap makanan atau minuman atau ubat-ubatan yang menimbulkan reaksi alergi. Hindarilah bahan makanan, minuman, mahupun ubat-ubatan tersebut. Anda perlu mematuhi peraturan diet alahan anda.
Kalau nak cuba hilangkan masalah alergi anda terhadap sabun pula anda boleh cuba mengambil Collagen Powder, memang bagus untuk bantu mengatasi masalah ini. Mudah nak ambil collagen ni, just campurkan dalam minuman kegemaran anda atau air suam. Lebih semulajadi dan dapat elakkan anda dari ambil ubat-ubatan yang maybe tak sesuai untuk anda. Macam customer yang ada masalah ni, selepas dia ambil 4 sachet Collagen Powder, masalah alergi terhadap sabun dia beransur pulih.


Kalau nak cuba Collagen Powder boleh sms saya di 013-2995854 untuk pertanyaan atau pesanan. Harga istimewa akan diberi dan juga anda akan dapat konsultansi percuma dari saya.


Faizah Zain
Shaklee Independent Distributor
SMS 013-2995854


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Free Auto Malaysia Backlinks